Podkarpackie Centrum Edukacji Nauczycieli w Rzeszowie jest wojewódzką, publiczną placówką przekształconą z Podkarpackiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Rzeszowie, zgodnie z Uchwałą Nr XVII/184/03 Sejmiku Województwa Podkarpackiego z dnia 15 grudnia 2003 r.
Struktura i zakres zadań placówki został określony w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 kwietnia 2003 r. w sprawie warunków i trybu tworzenia, przekształcania i likwidowania oraz organizacji i sposobu działania placówek doskonalenia nauczycieli (...) oraz w Statucie Podkarpackiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli z dnia 15 grudnia 2003 r.
W skład PCEN w Rzeszowie wchodzą trzy oddziały i ośrodek w Czudcu:
- Oddział w Krośnie
- Oddział w Przemyślu
- Oddział w Tarnobrzegu
- OENiPAS w Czudcu
Obszary aktywności funkcjonowania PCEN obejmują przede wszystkim:
- diagnozowanie potrzeb edukacyjnych dyrektorów, pracowników nadzoru pedagogicznego oraz jednostek samorządu terytorialnego w zakresie zarządzania oświatą;
- doskonalenie i dokształcanie oświatowej kadry kierowniczej, nauczycieli i pracowników szkół i placówek;
- realizację zadań edukacyjnych zleconych przez Podkarpackiego Kuratora Oświaty;
- współpracę ze szkołami wyższymi, stowarzyszeniami, organizacjami itp. w celu wymiany doświadczeń i realizacji wspólnych projektów;
- współpracę z centrami edukacyjnymi w Polsce;
- tworzenie podstaw współpracy ze strukturami Unii Europejskiej, zwłaszcza przy realizacji programów pomocowych i edukacyjnych wspierających rozwój regionalny;
- tworzenie płaszczyzn współpracy ze środowiskami polonijnymi regionów ościennych w zakresie wdrażania reformy oświaty i nowoczesnych metod nauczania.
Zakładane priorytety:
- przygotowanie kadry kierowniczej szkół ponadgimnazjalnych do wprowadzenia zmian strukturalnych kształcenia ogólnego i zawodowego;
- doskonalenie kadry kierowniczej szkół i placówek w zakresach wynikających z diagnozy i bieżących potrzeb;
- doskonalenie JST i KO;
- doskonalenie doradców metodycznych - pomoc w realizacji zadań wynikających ze zmiany statusu i zakresu obowiązków;
- kursy kwalifikacyjne;
- ocenianie zewnętrzne i wewnętrzne;
- techniki informatyczne w dydaktyce;
- edukacja niestacjonarna - poprzez Internet (pilotażowo).